In familiebedrijven heerst een andere dynamiek dan in reguliere bedrijven of ondernemingen. De onderlinge banden stoppen immers niet wanneer de bedrijfsvoordeur wordt dichtgetrokken.
Een ouder/kind relatie verandert in een zakelijke relatie, terwijl aan de keukentafel het warme gezinsleven de boventoon moet voeren. Samenwerken én samenleven binnen een familiebedrijf is een uitdaging.
Tijdens een bedrijfsovername van een familiebedrijf heeft de familie vaak te maken met een generatiekloof. Ouders hebben vaak al hun weg gevonden als ondernemer, terwijl de kinderen de toekomst van het bedrijf misschien op een andere manier voor ogen hebben.
Het is een kunst om beide zienswijzen tot hun recht te laten komen en de familieband in ere te houden. Tijdens het coachtraject houd ik rekening met de historie van het familiebedrijf. Er is namelijk veel te winnen en te verliezen op alle vlakken. Een succesvol resultaat vraagt om open communicatie, respect en diplomatie van ieder lid van het familiebedrijf.
Inmiddels heb ik tientallen familiebedrijven tijdens het overname proces begeleid. Voornamelijk voor het MKB met 2 tot 40 medewerkers. Tientallen ondernemers, ouders en kinderen, gingen jouw familiebedrijf voor. Wat de coaching en het proces voor hen betekende lees je in de succesverhalen.
Ben je geïnteresseerd om samen met mij aan de slag te gaan? Boek dan nu een strategiesessie met mij.
Mensen die onafhankelijk zijn, kiezen hun eigen doel. Onafhankelijke mensen handelen vanuit hun eigen kern en laten zich niet zozeer beïnvloeden door wat anderen doen. Zij nemen het initiatief, koersen doelbewust op eigen doelen af en stellen prioriteiten. Onafhankelijke mensen houden zaken bij zichzelf en geven geen andere factoren de schuld.
Volgens Stephen Covey bepaalt men het leven hoofdzakelijk zelf en niet zozeer genetische (‘het zit in mijn genen’), psychologische (‘het komt door mijn opvoeding’) of sociale factoren (‘het is de schuld van de anderen’). Het bereiken van onafhankelijkheid omschrijft Stephen Covey als een ‘overwinning op jezelf. Wat moet men doen om onafhankelijk te worden?
Verliezers slechts een excuus.
Het is onze programmering die ons geloof bepaalt en een kettingreactie doet starten. Wat we geloven bepaalt onze houding, beïnvloed onze gevoelens, stuurt ons gedrag en bepaalt ons succes of falen.
Verliezers slechts een excuus.
We maken allemaal gebruik van het voorstellingsvermogen, het is onmogelijk om dat niet te doen
Er zijn twee manieren van visualiseren. De passieve en de actieve. Bij de passieve manier ontspannen we ons gewoon en laten de beelden of impressies over ons komen zonder op de details te letten. Bij de actieve vorm kiezen we bewust wat we willen zien en ons willen indenken. Beide manieren zijn waardevol en zullen elkaar versterken.
Verliezers slechts een excuus.
Er bestaan globaal vier communicatiestijlen. Ieder met hun eigen voorkeur van volume, lichaamshouding, woordkeus en een eigen basis op grond waarvan beslissingen genomen worden. Leidende vraag is: Is het resultaat van mijn communicatie in overeenstemming met de intentie die ik wil overbrengen?
90% van alle misverstanden is niet gebaseerd op de inhoud van het gesprek maar op de manier waarop het gezegd wordt. De oorzaak ligt in het niet (h)erkennen van de communicatiestijl van de ander ofwel de manier waarop de gesprekspartner uw informatie interpreteert.
Neem vrijblijvend contact met me op.
In familiebedrijven heerst een andere dynamiek dan in reguliere bedrijven of ondernemingen. De onderlinge banden stoppen immers niet wanneer de bedrijfsvoordeur wordt dichtgetrokken.
Een ouder/kind relatie verandert in een zakelijke relatie, terwijl aan de keukentafel het warme gezinsleven de boventoon moet voeren. Samenwerken én samenleven binnen een familiebedrijf is een uitdaging.
Tijdens een bedrijfsovername van een familiebedrijf heeft de familie vaak te maken met een generatiekloof. Ouders hebben vaak al hun weg gevonden als ondernemer, terwijl de kinderen de toekomst van het bedrijf misschien op een andere manier voor ogen hebben.
Het is een kunst om beide zienswijzen tot hun recht te laten komen en de familieband in ere te houden. Tijdens het coachtraject houd ik rekening met de historie van het familiebedrijf. Er is namelijk veel te winnen en te verliezen op alle vlakken. Een succesvol resultaat vraagt om open communicatie, respect en diplomatie van ieder lid van het familiebedrijf.
Inmiddels heb ik tientallen familiebedrijven tijdens het overname proces begeleid. Voornamelijk voor het MKB met 2 tot 40 medewerkers. Tientallen ondernemers, ouders en kinderen, gingen jouw familiebedrijf voor. Wat de coaching en het proces voor hen betekende lees je in de succesverhalen.
Ben je geïnteresseerd om samen met mij aan de slag te gaan? Boek dan nu een strategiesessie met mij.
Checklist voor een goede overdracht van het familiebedrijf
Checklist aanvragen