Icoon business coaching: visualisatie

Business coaching: visualisatie

We maken allemaal gebruik van ons voorstellingsvermogen. Het is onmogelijk om dat niet te doen.

Er zijn twee manieren van visualiseren: de passieve en de actieve. Bij de passieve manier ontspannen we ons en laten de beelden of impressies over ons komen zonder op de details te letten. Bij de actieve vorm kiezen we bewust wat we willen zien en ons willen indenken. Beide manieren zijn waardevol en kunnen elkaar versterken

Visualisaties zijn versterkende gedachten die je geest richt op het doel dat je wilt bereiken, mits het doel duidelijk genoeg is.

Bijvoorbeeld:

Doelstelling: “Ik wil beter leren ondernemen”

Dit doel is niet duidelijk want wat is ‘beter’? Hoeveel beter? Je kan dit doel duidelijker formuleren, bijvoorbeeld door te zeggen:

“Ik wil over twee maanden 25% meer winst en vrije tijd realiseren”

Dat is meetbaar en concreet. Hoe preciezer je het doel formuleert, des te eenvoudiger het wordt om het doel te bereiken. Je kunt het doel nu visualiseren.

Door middel van visualisatie kun je het doel beschrijven alsof je het al hebt bereikt.

Voorwaarden waaraan visualisatie moeten voldoen

Visualisatie wordt in de tegenwoordige tijd geformuleerd en moet positief worden geformuleerd. Ook moet het zo kort en simpel mogelijk worden geformuleerd en de bevestiging moet jou een goed gevoel geven. Een voorbeeld kan zijn:

“Ik ben een gedreven ondernemer, die er van houdt zijn doelen te bereiken en moeiteloos daarvoor gaat”

Nog beter is het om visualisaties in korte zinnen op te delen, zodat de formulering steeds concreter wordt:

  1. Ik ben een gedreven ondernemer
  2. Ik hou ervan mijn doelen te halen
  3. Ik ben een ontspannen leider
  4. Ieder doel geeft me een goed gevoel
  5. Tijdens het ondernemen voel ik me ontspannen
  6. Ik geniet van de kansen die zich aandienen

Zes zinnen die het begrip 'succesvolle ondernemen' verder uitwerken en meer inhoud geven. Vergelijk het met het bouwen van een huis: begin je aan de hand van een schets of heb je van tevoren een bestek uitgewerkt waarin alle details zijn vastgelegd? Het antwoord is duidelijk. Toch worden huizen vaak anders gebouwd, door tussentijdse wijzigingen. Tijdens de bouw ontdek je een verbeteringsmogelijkheid door relatief kleine correcties of verbeteringen door te voeren. Met visualisaties is dat hetzelfde.

Begin met een zo helder en gedetailleerd mogelijke formulering. Gaandeweg zal je ontdekken dat sommige woorden je minder liggen, andere je beter bevallen of dat doelen al gerealiseerd zijn. Dan is het tijd om verbeteringen door te voeren en nieuwe formuleringen te kiezen.

Visualisatie is bedoeld om je helpen je doel te bereiken.

Hoe gebruik je visualisatie? 

Schrijf ze op en lees ze drie keer per dag hardop voor een spiegel. Spreek ze in op mp3 of CD, en luister er dagelijks naar. Maak hier een dagelijkse gewoonte van gedurende dertig dagen en je zult jezelf beter gaan voelen omdat jij je doelen eenvoudiger kan bereiken.

Opzoek naar een hands-on bedrijfscoach
waar je echt iets aan hebt?

Neem vrijblijvend contact met me op.

We maken allemaal gebruik van ons voorstellingsvermogen. Het is onmogelijk om dat niet te doen.

Er zijn twee manieren van visualiseren: de passieve en de actieve. Bij de passieve manier ontspannen we ons en laten de beelden of impressies over ons komen zonder op de details te letten. Bij de actieve vorm kiezen we bewust wat we willen zien en ons willen indenken. Beide manieren zijn waardevol en kunnen elkaar versterken

Visualisaties zijn versterkende gedachten die je geest richt op het doel dat je wilt bereiken, mits het doel duidelijk genoeg is.

Bijvoorbeeld:

Doelstelling: “Ik wil beter leren ondernemen”

Dit doel is niet duidelijk want wat is ‘beter’? Hoeveel beter? Je kan dit doel duidelijker formuleren, bijvoorbeeld door te zeggen:

“Ik wil over twee maanden 25% meer winst en vrije tijd realiseren”

Dat is meetbaar en concreet. Hoe preciezer je het doel formuleert, des te eenvoudiger het wordt om het doel te bereiken. Je kunt het doel nu visualiseren.

Door middel van visualisatie kun je het doel beschrijven alsof je het al hebt bereikt.

Voorwaarden waaraan visualisatie moeten voldoen

Visualisatie wordt in de tegenwoordige tijd geformuleerd en moet positief worden geformuleerd. Ook moet het zo kort en simpel mogelijk worden geformuleerd en de bevestiging moet jou een goed gevoel geven. Een voorbeeld kan zijn:

“Ik ben een gedreven ondernemer, die er van houdt zijn doelen te bereiken en moeiteloos daarvoor gaat”

Nog beter is het om visualisaties in korte zinnen op te delen, zodat de formulering steeds concreter wordt:

  1. Ik ben een gedreven ondernemer
  2. Ik hou ervan mijn doelen te halen
  3. Ik ben een ontspannen leider
  4. Ieder doel geeft me een goed gevoel
  5. Tijdens het ondernemen voel ik me ontspannen
  6. Ik geniet van de kansen die zich aandienen

Zes zinnen die het begrip 'succesvolle ondernemen' verder uitwerken en meer inhoud geven. Vergelijk het met het bouwen van een huis: begin je aan de hand van een schets of heb je van tevoren een bestek uitgewerkt waarin alle details zijn vastgelegd? Het antwoord is duidelijk. Toch worden huizen vaak anders gebouwd, door tussentijdse wijzigingen. Tijdens de bouw ontdek je een verbeteringsmogelijkheid door relatief kleine correcties of verbeteringen door te voeren. Met visualisaties is dat hetzelfde.

Begin met een zo helder en gedetailleerd mogelijke formulering. Gaandeweg zal je ontdekken dat sommige woorden je minder liggen, andere je beter bevallen of dat doelen al gerealiseerd zijn. Dan is het tijd om verbeteringen door te voeren en nieuwe formuleringen te kiezen.

Visualisatie is bedoeld om je helpen je doel te bereiken.

Hoe gebruik je visualisatie? 

Schrijf ze op en lees ze drie keer per dag hardop voor een spiegel. Spreek ze in op mp3 of CD, en luister er dagelijks naar. Maak hier een dagelijkse gewoonte van gedurende dertig dagen en je zult jezelf beter gaan voelen omdat jij je doelen eenvoudiger kan bereiken.

Stuur mij de checklist

Checklist voor een goede overdracht van het familiebedrijf

Checklist aanvragen
Checklist
Icoon contact 06 - 30 37 55 15

Guldenstraat 20
6532 RL Nijmegen
helma@helmadelorijn.nl