Icon werkwijze

Ik laat me niet meer aan- schreeuwen-zwijgen

We zitten aan de keukentafel, in het woonhuis dat bij het bedrijf gevestigd is.

Daar beginnen de meeste van mijn gesprekken met de familieleden die samen in het familiebedrijf werkzaam zijn.

Altijd weer spannend wat er op het spel staat binnen de familie. Hopelijk hebben ze de onenigheden niet te ver op laten lopen. Als dat wel zo is, dan wordt er over het algemeen heel hard gezwegen of geschreeuwd.  

Gelukkig is er iemand die de eerste hobbel genomen heeft. En iemand die de telefoon gepakt heeft en om hulp heeft gevraagd. De conflicten in families ontstaan meestal doordat de verwachtingen niet helder naar elkaar worden uitgesproken. En wanneer die verwachtingen niet uitkomen, omdat ze dus niet helder zijn uitgesproken, is men teleurgesteld. Niet lang daarna hebben ze dan naast een teleurstelling ook nog eens de boosheid aan de broek hangen. Je voelt het wel aankomen…  

Er gaat heel hard geschreeuwd en gezwegen geworden!  

We zijn onmachtig geworden om ons nog helder uit te spreken! 

 

Wat voorbeelden.  

Wanneer is een verwachting duidelijk?!

Deze is duidelijk als iedereen het op dezelfde manier begrijpt.

Deze is duidelijk als er een plaats, tijd, hoeveelheid of actie aan is gekoppeld.  

“Ik verwacht van jou dat je iedere werkdag om 07.00 uur aanwezig bent op de zaak en de deuren opent. Dat je de verwarming en de pc’s aanzet.”  

Dit is een heldere verwachting en daar kan iemand ja of nee op zeggen. Geen onduidelijkheid  


Wanneer is een verwachting niet helemaal duidelijk?!

Deze is niet helemaal duidelijk als er waardes worden gebruikt om de verwachting helder te maken. Waarden zoals; wees eens attent, lief, zorgvuldig, alert, zorgvuldig, zorgzaam.

Interpreteert iedereen deze verwachting hetzelfde?

Wat voor mij en jou de betekenis van een waarde zijn, kan erg verschillen.

Attent zijn voor mij betekent dat, als we elkaar zien, je even vraagt hoe het met gaat en wat ik vandaag ga doen. Attent zijn kan voor jou heel goed betekenen dat ik altijd eerder begin dan jij zodat alles klaar staat om de dag efficiënt te kunnen beginnen.            


Wanneer is een niet verwachting duidelijk?!

Van deze verwachting heb je vaak geen weet. Je ervaart hem pas als je teleurgesteld bent.

Je ging ervan uit dat iemand je gewoon begreep.

We zijn toch familie, collega’s en goede bekende van elkaar en dan weet je toch dat dit niet zo hoort!    

Hier ben je je vaak niet van bewust, je gaat er impliciet vanuit. Het wordt pas duidelijk wanneer je erin teleurgesteld wordt.  

Alle drie de soorten kunnen zowel positieve verwachtingen als negatieve verwachtingen zijn. In onze cultuur gaan we over het algemeen uit de negatieve verwachting.  

Wanneer je je bewust bent van je verwachtingen, kan je ze vervolgens in een duidelijke verwachting uitspreken. Het brengt helderheid in de relatie: alle betrokkenen weten nu wat jouw gedachten, ideeën of doelen zijn.

Dit wil overigens niet zeggen dat jouw verwachting altijd gevolgd wordt! Anderen kunnen immers andere verwachtingen hebben of een andere uitleg van een waarde. De volgende stap is dus te vragen wat de verwachting van de andere betrokkenen is. Als die overeenkomen met de jouwe, geen probleem. Soms moet je echter een compromis sluiten, leven met het verschil of concluderen dat de verschillen te groot zijn om tot samenwerking te komen.


Wil je eens vrijblijvend sparren over verwachtingen binnen jullie familiebedrijf? Hoe je dit kunt aanvliegen? Klik hier om een vrijblijvend strategiegesprek aan te vragen!



Afbeelding van het bericht 'Ik laat me niet meer aan- schreeuwen-zwijgen'

Andere interessante blog-artikelen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte

We zitten aan de keukentafel, in het woonhuis dat bij het bedrijf gevestigd is.

Daar beginnen de meeste van mijn gesprekken met de familieleden die samen in het familiebedrijf werkzaam zijn.

Altijd weer spannend wat er op het spel staat binnen de familie. Hopelijk hebben ze de onenigheden niet te ver op laten lopen. Als dat wel zo is, dan wordt er over het algemeen heel hard gezwegen of geschreeuwd.  

Gelukkig is er iemand die de eerste hobbel genomen heeft. En iemand die de telefoon gepakt heeft en om hulp heeft gevraagd. De conflicten in families ontstaan meestal doordat de verwachtingen niet helder naar elkaar worden uitgesproken. En wanneer die verwachtingen niet uitkomen, omdat ze dus niet helder zijn uitgesproken, is men teleurgesteld. Niet lang daarna hebben ze dan naast een teleurstelling ook nog eens de boosheid aan de broek hangen. Je voelt het wel aankomen…  

Er gaat heel hard geschreeuwd en gezwegen geworden!  

We zijn onmachtig geworden om ons nog helder uit te spreken! 

 

Wat voorbeelden.  

Wanneer is een verwachting duidelijk?!

Deze is duidelijk als iedereen het op dezelfde manier begrijpt.

Deze is duidelijk als er een plaats, tijd, hoeveelheid of actie aan is gekoppeld.  

“Ik verwacht van jou dat je iedere werkdag om 07.00 uur aanwezig bent op de zaak en de deuren opent. Dat je de verwarming en de pc’s aanzet.”  

Dit is een heldere verwachting en daar kan iemand ja of nee op zeggen. Geen onduidelijkheid  


Wanneer is een verwachting niet helemaal duidelijk?!

Deze is niet helemaal duidelijk als er waardes worden gebruikt om de verwachting helder te maken. Waarden zoals; wees eens attent, lief, zorgvuldig, alert, zorgvuldig, zorgzaam.

Interpreteert iedereen deze verwachting hetzelfde?

Wat voor mij en jou de betekenis van een waarde zijn, kan erg verschillen.

Attent zijn voor mij betekent dat, als we elkaar zien, je even vraagt hoe het met gaat en wat ik vandaag ga doen. Attent zijn kan voor jou heel goed betekenen dat ik altijd eerder begin dan jij zodat alles klaar staat om de dag efficiënt te kunnen beginnen.            


Wanneer is een niet verwachting duidelijk?!

Van deze verwachting heb je vaak geen weet. Je ervaart hem pas als je teleurgesteld bent.

Je ging ervan uit dat iemand je gewoon begreep.

We zijn toch familie, collega’s en goede bekende van elkaar en dan weet je toch dat dit niet zo hoort!    

Hier ben je je vaak niet van bewust, je gaat er impliciet vanuit. Het wordt pas duidelijk wanneer je erin teleurgesteld wordt.  

Alle drie de soorten kunnen zowel positieve verwachtingen als negatieve verwachtingen zijn. In onze cultuur gaan we over het algemeen uit de negatieve verwachting.  

Wanneer je je bewust bent van je verwachtingen, kan je ze vervolgens in een duidelijke verwachting uitspreken. Het brengt helderheid in de relatie: alle betrokkenen weten nu wat jouw gedachten, ideeën of doelen zijn.

Dit wil overigens niet zeggen dat jouw verwachting altijd gevolgd wordt! Anderen kunnen immers andere verwachtingen hebben of een andere uitleg van een waarde. De volgende stap is dus te vragen wat de verwachting van de andere betrokkenen is. Als die overeenkomen met de jouwe, geen probleem. Soms moet je echter een compromis sluiten, leven met het verschil of concluderen dat de verschillen te groot zijn om tot samenwerking te komen.


Wil je eens vrijblijvend sparren over verwachtingen binnen jullie familiebedrijf? Hoe je dit kunt aanvliegen? Klik hier om een vrijblijvend strategiegesprek aan te vragen!



Stuur mij de checklist

Checklist voor een goede overdracht van het familiebedrijf

Checklist aanvragen
Checklist
Icoon contact 06 - 30 37 55 15

Guldenstraat 20
6532 RL Nijmegen
helma@helmadelorijn.nl