Icon werkwijze

Gaan we bij de bedrijfsovername uit elkaar of doen we het samen?

Soms groeien de dingen gewoon uit gewoonte, de een pakt de ene taak op en de ander een andere. Maar na een paar jaar blijkt dat er een aantal zaken heel goed zijn gegaan waar andere totaal zijn blijven liggen.

Men is elkaar kwijt geraakt en de communicatie ligt totaal plat. Ergernis en irritatie is wat rest.
Er wordt met verwijten gegooid en de verwachtingen en teleurstellingen vliegen over tafel.

Dit is wat er gebeurde bij de kinderen die ik sprak die 10 jaar geleden het familiebedrijf hebben overgenomen van hun ouders. De onderneming is enorm gegroeid en de diensten zijn verschoven. Langzamerhand komt 75% uit de nieuwe tak van sport en levert de oorspronkelijk tak nog maar 25% op.

De affiniteit met het nieuwe product ligt vooral bij de mannen en die van het oude product vooral bij de dames van dit gezin.
De dames runnen het bedrijf en de mannen zitten in de uitvoer.
Maar ze kunnen en willen niet meer verder samenwerken in hetzelfde bedrijf, waardoor het bedrijf inmiddels is opgesplitst in twee verschillende takken.

De communicatie is stuk gelopen omdat er simpelweg niet gecommuniceerd werd. Er werd vooral veel gedaan zonder overleg: “Ik denk dat dit moet gebeuren, dus dat ga ik ook doen”, werd er gedacht, zonder oog te hebben voor de andere partijen.

Toch hebben ze het voor elkaar gekregen om een enorme bedrijfsgroei te realiseren.

Aan mij de schone taak om te zorgen:

  1. dat de communicatie zo ingericht wordt dat ze waardig afscheid kunnen nemen van de huidige situatie

  2. op een respectvolle manier twee nieuwe bedrijven kunnen inrichten

  3. die elkaar met hun diensten kunnen ondersteunen op een positieve manier.

Het begin is er. Tijdens de begeleiding worden mooie intenties en goede herinneringen opgehaald. Samen brengen we in kaart wie wat aan competenties in het bedrijf kan aanvullen of opvangen. Er ontstaan nieuwe samenwerkingsverbanden.

En er ontstaan twee zelfstandig functionerende bedrijven. De bedrijven hebben ieder hun eigen terrein maar staan met ‘de ruggen tegen elkaar’.
Naar buiten toe in dezelfde look en feel. Intern echter zijn het twee eigen, zelfstandige bedrijven waar iedereen weer verder kan groeien.

De sfeer in het bedrijf krijgt er een enorm positieve boost van. Binnen het gezin hervindt iedereen langzaam aan weer zijn kracht en enthousiasme en creativiteit.

Iedereen maakt plannen en schetst hun toekomstige bedrijf. De plannen worden gedeeld in een harmonieuze sfeer en er wordt samen gekeken waar men elkaar kan ondersteunen. Maar er wordt ook gekeken waar een ieder zijn eigen initiatieven vooral niet gaat delen met de ander.


Herken jij je familie in het bovenstaande verhaal? Loopt de communicatie stroef?
Als familiebedrijf overdracht coach heb ik veel familiebedrijven succesvol begeleid.



Heb jij vragen? Stel ze dan gerust. Bel me op nummer 06-30375515!



Ik hoor graag van je, Helma

Afbeelding van het bericht 'Gaan we bij de bedrijfsovername uit elkaar of doen we het samen?'

Andere interessante blog-artikelen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Soms groeien de dingen gewoon uit gewoonte, de een pakt de ene taak op en de ander een andere. Maar na een paar jaar blijkt dat er een aantal zaken heel goed zijn gegaan waar andere totaal zijn blijven liggen.

Men is elkaar kwijt geraakt en de communicatie ligt totaal plat. Ergernis en irritatie is wat rest.
Er wordt met verwijten gegooid en de verwachtingen en teleurstellingen vliegen over tafel.

Dit is wat er gebeurde bij de kinderen die ik sprak die 10 jaar geleden het familiebedrijf hebben overgenomen van hun ouders. De onderneming is enorm gegroeid en de diensten zijn verschoven. Langzamerhand komt 75% uit de nieuwe tak van sport en levert de oorspronkelijk tak nog maar 25% op.

De affiniteit met het nieuwe product ligt vooral bij de mannen en die van het oude product vooral bij de dames van dit gezin.
De dames runnen het bedrijf en de mannen zitten in de uitvoer.
Maar ze kunnen en willen niet meer verder samenwerken in hetzelfde bedrijf, waardoor het bedrijf inmiddels is opgesplitst in twee verschillende takken.

De communicatie is stuk gelopen omdat er simpelweg niet gecommuniceerd werd. Er werd vooral veel gedaan zonder overleg: “Ik denk dat dit moet gebeuren, dus dat ga ik ook doen”, werd er gedacht, zonder oog te hebben voor de andere partijen.

Toch hebben ze het voor elkaar gekregen om een enorme bedrijfsgroei te realiseren.

Aan mij de schone taak om te zorgen:

  1. dat de communicatie zo ingericht wordt dat ze waardig afscheid kunnen nemen van de huidige situatie

  2. op een respectvolle manier twee nieuwe bedrijven kunnen inrichten

  3. die elkaar met hun diensten kunnen ondersteunen op een positieve manier.

Het begin is er. Tijdens de begeleiding worden mooie intenties en goede herinneringen opgehaald. Samen brengen we in kaart wie wat aan competenties in het bedrijf kan aanvullen of opvangen. Er ontstaan nieuwe samenwerkingsverbanden.

En er ontstaan twee zelfstandig functionerende bedrijven. De bedrijven hebben ieder hun eigen terrein maar staan met ‘de ruggen tegen elkaar’.
Naar buiten toe in dezelfde look en feel. Intern echter zijn het twee eigen, zelfstandige bedrijven waar iedereen weer verder kan groeien.

De sfeer in het bedrijf krijgt er een enorm positieve boost van. Binnen het gezin hervindt iedereen langzaam aan weer zijn kracht en enthousiasme en creativiteit.

Iedereen maakt plannen en schetst hun toekomstige bedrijf. De plannen worden gedeeld in een harmonieuze sfeer en er wordt samen gekeken waar men elkaar kan ondersteunen. Maar er wordt ook gekeken waar een ieder zijn eigen initiatieven vooral niet gaat delen met de ander.


Herken jij je familie in het bovenstaande verhaal? Loopt de communicatie stroef?
Als familiebedrijf overdracht coach heb ik veel familiebedrijven succesvol begeleid.



Heb jij vragen? Stel ze dan gerust. Bel me op nummer 06-30375515!



Ik hoor graag van je, Helma

Stuur mij de checklist

Checklist voor een goede overdracht van het familiebedrijf

Checklist aanvragen
Checklist
Icoon contact 06 - 30 37 55 15

Guldenstraat 20
6532 RL Nijmegen
helma@helmadelorijn.nl