Icon werkwijze

Ze snappen er geen bal van!

Ik stond de tuin in te staren en achter mij stond mijn dochter en die zei “mooi toch die vogeltjes” en ik beaamde dat met: ‘Ja he, zo mooi dat het licht op ze weerkaatst.’ Ze zei: ‘Weerkaatst? Ik vind juist dat ze dat niet doen. Mooi dof tussen al die schittering.’

Uiteraard zei ik als “de moeder” dat ze nog eens moest kijken want ze weerkaatsen echt het licht in de lucht!

Mijn dochter draait zich naar mij toe en zegt: ‘Volgens mij kijk ik naar andere vogeltjes dan jij.’

En daar had ze gelijk in ik keek namelijk naar de vogeltjes die door een strakblauwe hemel vlogen in de zon.  En zij stond naar de vogeltjes in de kerstboom te kijken.

Hoe vaak gebeurt het wel niet dat er uit het niets miscommunicatie ontstaat? Het was niet de bedoeling en geen van de betrokkenen weet eigenlijk waar het mis ging.

Het ging altijd goed maar nu ineens is er gedoe! Waar kwam dat vandaan?

Net zoals mijn dochter en ik soms de plank volkomen misslaan, gebeurt dat ook met regelmaat in bedrijven.

Er zijn uiteraard veel dingen die goed gaan en die we moeten koesteren.

We mogen niet alles voor lief nemen.


 Er zijn ook intenties, afspraken teleurstellingen en communicatiestijlen waarmee het soms mis kan gaan.

-           Intenties daar moeten we naar gissen, die weten we vaak niet, ze worden niet uitgesproken.

-           Als afspraken niet nagekomen worden zijn we teleurgesteld en daar wordt vaak niet over gesproken.

-           Communicatiestijlen zijn vaak onbekend en daar wil ik kort even op in gaan.

 

Een communicatiestijl is een manier waarop iemand zich uitdrukt. Het is vast geen verrassing dat we dat we niet allemaal op dezelfde manier doen.

Weet jij wat jouw stijl is? Die van je collega? Die van je partner of kinderen?

Communicatiestijlen kun je zien als de vier seizoenen van het jaar.

- Het zomerse vuur. Het levendige en het temperamentvolle type wat er lekker op los praat en de ruimte neemt.  Gezelligheid

- De herfstige winden. De duidelijke grote lijnen voor ogen. Bladeren vallen en de contouren van de boomstammen worden weer helder. Geen franje.

 - De ontluikende lente. Het zachte weer, het vriendelijke groen in de lucht. Het water smelt. We gaan weer naar buiten. We verbinden weer met elkaar.

- Winterse helderheid. We staan even stil. De donkere dagen voor kerst er is tijd voor bezinning. Alles staat even stil en we kijken om ons heen.

 

Wat levert verbindend communiceren je op?

-           90 procent van alle misverstanden in communicatie kan je verbeteren door de manier waarop je iets zegt. Tel uit je winst als jij hier wat beter in zou worden.

-           Je leert luisteren achter de woorden! Vaak wordt niet herkent wat de intentie is van wat iemand zegt. We letten liever op de woorden. Hmmm wat levert je dat op? Nog meer misverstanden!

-           Ook handig om te weten hoe een ander jouw woorden zou kunnen interpreteren.

-           Hoe zou het zijn wanneer wat jij te vertellen hebt, wordt ontvangen zoals jij dat bedoelt?

-           En wat als jij je gesprekspartner zou kunnen horen zoals ze het bedoeld hebben?

-           Je leert andere stijlen herkennen.

-           Je leert hoe je een andere stijlvol en respectvol kan aanspreken.

-           Elke stijl (seizoen) heeft zijn aantrekkelijke kanten en valkuilen.

 Alle 4 seizoenen (stijlen) hebben met hun eigen voorkeur van volume, lichaamshouding, woordkeus en een eigen basis op grond waarvan beslissingen genomen worden.

Voorbeelden

Kent je zo’n enthousiasteling waarvan je helemaal gek wordt omdat hij steeds veranderende ideeën en plannen heeft en nieuwe mogelijkheden ziet? Wel eens samen gewerkt met iemand die alle details voorgekauwd moest hebben voordat hij eindelijk aan de slag ging? Hebt jij je wel eens geërgerd aan de botheid van je gesprekspartner? Word je regelmatig ongeduldig omdat je allang duidelijk hebt in welke richting het gesprek gaat? Kent je dat gevoel dat een ander je niet wil begrijpen?

 

Ik wil meer informatie over verbindend communiceren

 

Ik hoor het graag van je!

Warme groet Helma                 

Afbeelding van het bericht 'Ze snappen er geen bal van!'

Andere interessante blog-artikelen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Ik stond de tuin in te staren en achter mij stond mijn dochter en die zei “mooi toch die vogeltjes” en ik beaamde dat met: ‘Ja he, zo mooi dat het licht op ze weerkaatst.’ Ze zei: ‘Weerkaatst? Ik vind juist dat ze dat niet doen. Mooi dof tussen al die schittering.’

Uiteraard zei ik als “de moeder” dat ze nog eens moest kijken want ze weerkaatsen echt het licht in de lucht!

Mijn dochter draait zich naar mij toe en zegt: ‘Volgens mij kijk ik naar andere vogeltjes dan jij.’

En daar had ze gelijk in ik keek namelijk naar de vogeltjes die door een strakblauwe hemel vlogen in de zon.  En zij stond naar de vogeltjes in de kerstboom te kijken.

Hoe vaak gebeurt het wel niet dat er uit het niets miscommunicatie ontstaat? Het was niet de bedoeling en geen van de betrokkenen weet eigenlijk waar het mis ging.

Het ging altijd goed maar nu ineens is er gedoe! Waar kwam dat vandaan?

Net zoals mijn dochter en ik soms de plank volkomen misslaan, gebeurt dat ook met regelmaat in bedrijven.

Er zijn uiteraard veel dingen die goed gaan en die we moeten koesteren.

We mogen niet alles voor lief nemen.


 Er zijn ook intenties, afspraken teleurstellingen en communicatiestijlen waarmee het soms mis kan gaan.

-           Intenties daar moeten we naar gissen, die weten we vaak niet, ze worden niet uitgesproken.

-           Als afspraken niet nagekomen worden zijn we teleurgesteld en daar wordt vaak niet over gesproken.

-           Communicatiestijlen zijn vaak onbekend en daar wil ik kort even op in gaan.

 

Een communicatiestijl is een manier waarop iemand zich uitdrukt. Het is vast geen verrassing dat we dat we niet allemaal op dezelfde manier doen.

Weet jij wat jouw stijl is? Die van je collega? Die van je partner of kinderen?

Communicatiestijlen kun je zien als de vier seizoenen van het jaar.

- Het zomerse vuur. Het levendige en het temperamentvolle type wat er lekker op los praat en de ruimte neemt.  Gezelligheid

- De herfstige winden. De duidelijke grote lijnen voor ogen. Bladeren vallen en de contouren van de boomstammen worden weer helder. Geen franje.

 - De ontluikende lente. Het zachte weer, het vriendelijke groen in de lucht. Het water smelt. We gaan weer naar buiten. We verbinden weer met elkaar.

- Winterse helderheid. We staan even stil. De donkere dagen voor kerst er is tijd voor bezinning. Alles staat even stil en we kijken om ons heen.

 

Wat levert verbindend communiceren je op?

-           90 procent van alle misverstanden in communicatie kan je verbeteren door de manier waarop je iets zegt. Tel uit je winst als jij hier wat beter in zou worden.

-           Je leert luisteren achter de woorden! Vaak wordt niet herkent wat de intentie is van wat iemand zegt. We letten liever op de woorden. Hmmm wat levert je dat op? Nog meer misverstanden!

-           Ook handig om te weten hoe een ander jouw woorden zou kunnen interpreteren.

-           Hoe zou het zijn wanneer wat jij te vertellen hebt, wordt ontvangen zoals jij dat bedoelt?

-           En wat als jij je gesprekspartner zou kunnen horen zoals ze het bedoeld hebben?

-           Je leert andere stijlen herkennen.

-           Je leert hoe je een andere stijlvol en respectvol kan aanspreken.

-           Elke stijl (seizoen) heeft zijn aantrekkelijke kanten en valkuilen.

 Alle 4 seizoenen (stijlen) hebben met hun eigen voorkeur van volume, lichaamshouding, woordkeus en een eigen basis op grond waarvan beslissingen genomen worden.

Voorbeelden

Kent je zo’n enthousiasteling waarvan je helemaal gek wordt omdat hij steeds veranderende ideeën en plannen heeft en nieuwe mogelijkheden ziet? Wel eens samen gewerkt met iemand die alle details voorgekauwd moest hebben voordat hij eindelijk aan de slag ging? Hebt jij je wel eens geërgerd aan de botheid van je gesprekspartner? Word je regelmatig ongeduldig omdat je allang duidelijk hebt in welke richting het gesprek gaat? Kent je dat gevoel dat een ander je niet wil begrijpen?

 

Ik wil meer informatie over verbindend communiceren

 

Ik hoor het graag van je!

Warme groet Helma                 

Stuur mij de checklist

Checklist voor een goede overdracht van het familiebedrijf

Checklist aanvragen
Checklist
Icoon contact 06 - 30 37 55 15

Guldenstraat 20
6532 RL Nijmegen
helma@helmadelorijn.nl