Icon werkwijze

Wel of geen plankje meegeven?

Tijdens een sessie met de familie Ruiters kwam er een interessant gesprek op gang.

We zaten met de familie in een strategisch overleg over de samenwerking in de familie en het beleid maken voor de langere termijn. In het bedrijf is een prachtige vergaderruimte, die naast de ontvangsthal ligt. Uiteraard is daar een leuk verloop van gasten, relaties en klanten. De ruimte heeft een mooie glazen pui en we zitten dus in het zicht van alle passanten die zo nu en dan toch graag even de aandacht willen en dat krijgen ze ook.

Alles bij elkaar betekent dat ons overleg met regelmaat onderbroken wordt. ‘Tja ze zien ons zitten hé en dan mag je goede relaties niet negeren.’ Dat is tot daaraan toe, maar het volgende bezoekje gaf echt aanleiding tot gespreksstof.

Er stapt een meneer binnen met een bon in de hand die hij wilde komen betalen. Niets mis mee zou je zeggen. Echter de twee generaties aan tafel hadden daar een verschillende visie op en dat symboliseerde mooi het verschil in bedrijfsvoering van de ene en de andere generatie.

De familie Ruiters heeft een bedrijf waar ze prachtige producten maken van o.a. hout. En de mensen in de buurt weten dat uiteraard en komen regelmatig langs om een plankje restafval te halen. ‘Gezellig die verbondenheid met de buurt.’ zegt pa. ‘Dat levert een goodwill op voor de zaak. Belangrijk om je mensen te kennen.’ Daar kan ik me helemaal in vinden daarop is tenslotte de zaak gegroeid. De gunfactor is belangrijk als je zaken doet!

Maar deze meneer kon niet afrekenen, omdat er simpelweg geen kassa aanwezig is. In het bedrijf alles gaat op factuur naar de opdrachtgevers toe. De tweede generatie rekent voor: ‘We kunnen dat plankje beter gratis meegeven pa. Nu hebben wij de vergadering onderbroken de secretaresse heeft tijd vrij moeten maken om uit te leggen dat meneer niet kan afrekenen, de zagerij heeft er tijd voor vrij moeten maken. Dat plankje levert ons niets op het kost ons juist de nodige euro’s.’

De kinderen stellen voor dat als deze situatie zich voordoet om het plankje gratis mee te geven aan een goede buur of relatie. Daarmee komt het bedrijf tegemoet aan de gunfactor waar pa het over heeft, maar het verstoort de werkzaamheden een stuk minder.

Wat vind jij? Is het een goed idee om het plankje gratis mee te geven of moeten mensen er voor betalen?

Herken jij jezelf of je familie in het bovenstaande verhaal? Er is altijd een weg uit deze impasse.

Het vraagt lef, toewijding en doorzettingsvermogen om oude ontstane patronen en situaties om te buigen naar een energieke gezonde samenwerking met familieleden.
Als familiebedrijf overdracht coach heb ik veel familiebedrijven en ondernemers succesvol begeleid. Wil jij  ook op een prettige manier werken met je familie? Voel je vrij om vrijblijvend contact met mij op te nemen. Telefoonnummer 06 - 30 37 55 15!

Ik hoor graag van je, Helma

Afbeelding van het bericht 'Wel of geen plankje meegeven?'

Andere interessante blog-artikelen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Tijdens een sessie met de familie Ruiters kwam er een interessant gesprek op gang.

We zaten met de familie in een strategisch overleg over de samenwerking in de familie en het beleid maken voor de langere termijn. In het bedrijf is een prachtige vergaderruimte, die naast de ontvangsthal ligt. Uiteraard is daar een leuk verloop van gasten, relaties en klanten. De ruimte heeft een mooie glazen pui en we zitten dus in het zicht van alle passanten die zo nu en dan toch graag even de aandacht willen en dat krijgen ze ook.

Alles bij elkaar betekent dat ons overleg met regelmaat onderbroken wordt. ‘Tja ze zien ons zitten hé en dan mag je goede relaties niet negeren.’ Dat is tot daaraan toe, maar het volgende bezoekje gaf echt aanleiding tot gespreksstof.

Er stapt een meneer binnen met een bon in de hand die hij wilde komen betalen. Niets mis mee zou je zeggen. Echter de twee generaties aan tafel hadden daar een verschillende visie op en dat symboliseerde mooi het verschil in bedrijfsvoering van de ene en de andere generatie.

De familie Ruiters heeft een bedrijf waar ze prachtige producten maken van o.a. hout. En de mensen in de buurt weten dat uiteraard en komen regelmatig langs om een plankje restafval te halen. ‘Gezellig die verbondenheid met de buurt.’ zegt pa. ‘Dat levert een goodwill op voor de zaak. Belangrijk om je mensen te kennen.’ Daar kan ik me helemaal in vinden daarop is tenslotte de zaak gegroeid. De gunfactor is belangrijk als je zaken doet!

Maar deze meneer kon niet afrekenen, omdat er simpelweg geen kassa aanwezig is. In het bedrijf alles gaat op factuur naar de opdrachtgevers toe. De tweede generatie rekent voor: ‘We kunnen dat plankje beter gratis meegeven pa. Nu hebben wij de vergadering onderbroken de secretaresse heeft tijd vrij moeten maken om uit te leggen dat meneer niet kan afrekenen, de zagerij heeft er tijd voor vrij moeten maken. Dat plankje levert ons niets op het kost ons juist de nodige euro’s.’

De kinderen stellen voor dat als deze situatie zich voordoet om het plankje gratis mee te geven aan een goede buur of relatie. Daarmee komt het bedrijf tegemoet aan de gunfactor waar pa het over heeft, maar het verstoort de werkzaamheden een stuk minder.

Wat vind jij? Is het een goed idee om het plankje gratis mee te geven of moeten mensen er voor betalen?

Herken jij jezelf of je familie in het bovenstaande verhaal? Er is altijd een weg uit deze impasse.

Het vraagt lef, toewijding en doorzettingsvermogen om oude ontstane patronen en situaties om te buigen naar een energieke gezonde samenwerking met familieleden.
Als familiebedrijf overdracht coach heb ik veel familiebedrijven en ondernemers succesvol begeleid. Wil jij  ook op een prettige manier werken met je familie? Voel je vrij om vrijblijvend contact met mij op te nemen. Telefoonnummer 06 - 30 37 55 15!

Ik hoor graag van je, Helma

Stuur mij de checklist

Checklist voor een goede overdracht van het familiebedrijf

Checklist aanvragen
Checklist
Icoon contact 06 - 30 37 55 15

Guldenstraat 20
6532 RL Nijmegen
helma@helmadelorijn.nl