Icon werkwijze

Wat de pot schafte

 Bij ons thuis stond er rond etenstijd een pan op de kachel. Iedereen kon eten wanneer die daar tijd voor had. Het gebeurde zelden dat we met z’n alle aan tafel zaten.

Mijn ouders waren ondernemers zoals vele van hun generatie op een dorp dat waren.

 Ik neem je even mee naar hoe dat ondernemerschap van mijn ouders er destijds uitzag. We woonden midden in het dorp in een groot huis met aan de voorkant twee zaken.

Een zaak in textiel van ma. Ze was bij de tijd. De eerste LEVI-spijkerbroeken waren te vinden in onze winkel. Daarnaast was er van alles te vinden in de zaak. Borduur- en knutselspullen en rond de feestdagen veel sjaals handschoenen en andere prullaria voor sinterklaas of onder de boom. 

In de andere zaak hingen de rollen tapijt, de Heugaveld tegels, traplopers, gordijnen en vitrage. Pa zorgde ervoor dat deze allemaal keurig gelegd werden en ma maakte de gordijnen op maat. Vanuit de keuken kon je door een raampje de zaak in kijken en visa versa. Zo hadden ze toch nog een beetje een oogje op ons.

Naast het huis was er een grote groentetuin waaruit ma ons het hele jaar van gezonde voeding kon voorzien. De kelder stond vol met weckflessen en een jaarvoorraad met aardappels met een gek wit poeder erop om ze het hele jaar goed te kunnen houden.

Achter het huis stond een loods met daarin goederen die licht beschadigd waren en door een verzekering uit de verkoop waren gehaald. Pa zag daar wel handel in. De spullen die binnen kwamen varieerde van schrootjes, Engelse drop, Indonesische houtwerk tot beschadigde porseleinen kroonluchters. Deze kroonluchter werden door de hele familie uit elkaar geschroefd en van twee of drie werd er weer een mooie nieuwe gefabriceerd.

Tjonge jonge wat een drukte als ik dit zo eens op een rijtje zet!

Als ik bij mijn klanten kom zie ik vaak deze bedrijvigheid terug.

Geen tijd voor elkaar. Doe maar gewoon mee toch?

Daar zie ik het vaker misgaan als er iemand in de familie uit de toon valt.

Er is geen ruimte voor even de tijd nemen om echt te communiceren over wat er aan de hand is en daardoor kunnen er conflicten ontstaan in deze ondernemersgezinnen.

 Zeker als er sprake is van opvolging door een of meerdere kinderen. Soms willen die het anders doen dan hun ouders!

De jongere generatie wil bijvoorbeeld:

- Zich niet laten leven door de zaak

- Moderniseren

- Slimmer werken

- Ook eens op vakantie

 

De oudere generatie vindt het bijvoorbeeld belangrijk om:

- Relaties te bouwen

- De focus op kwaliteit te hebben

- Rustiger aan te doen met investeringen

- Goede klantgerichtheid


Dat kan tot conflicten leiden maar kan elkaar ook heel goed aanvullen.

Hoe is dat bij jullie?

Zitten jullie op een lijn met elkaar?

Hebben jullie ook generatie conflicten in het (familie) bedrijf?

Gaan jullie met zijn alle lekker aan tafel en gaan de gesprekken dan nog steeds over de zaak?

Mocht het zo zijn dat jullie je ook voortbewegen op vierkante wielen?!

Laten we dan eens gaan zitten en kijken hoe we het tij kunnen keren naar de toekomst toe.

Het kan anders!

Door jarenlange ervaring als Business coach en familiebedrijf consultant kan ik je laten zien hoe!

Vrijdag 13 maart is er de mogelijkheid om de training verbindend communiceren te volgen.

Je kan een hoop narigheid in de gesprekken die jullie voeren of nog niet gevoerd hebben voorkomen.

Ik wil graag leren hoe ik beter verbindend kan communiceren!

En als je denkt, kom ik wil die Helma wel eens spreken dat kan!

 

Warme groet, Helma

 

 

Afbeelding van het bericht 'Wat de pot schafte'

Andere interessante blog-artikelen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte

 Bij ons thuis stond er rond etenstijd een pan op de kachel. Iedereen kon eten wanneer die daar tijd voor had. Het gebeurde zelden dat we met z’n alle aan tafel zaten.

Mijn ouders waren ondernemers zoals vele van hun generatie op een dorp dat waren.

 Ik neem je even mee naar hoe dat ondernemerschap van mijn ouders er destijds uitzag. We woonden midden in het dorp in een groot huis met aan de voorkant twee zaken.

Een zaak in textiel van ma. Ze was bij de tijd. De eerste LEVI-spijkerbroeken waren te vinden in onze winkel. Daarnaast was er van alles te vinden in de zaak. Borduur- en knutselspullen en rond de feestdagen veel sjaals handschoenen en andere prullaria voor sinterklaas of onder de boom. 

In de andere zaak hingen de rollen tapijt, de Heugaveld tegels, traplopers, gordijnen en vitrage. Pa zorgde ervoor dat deze allemaal keurig gelegd werden en ma maakte de gordijnen op maat. Vanuit de keuken kon je door een raampje de zaak in kijken en visa versa. Zo hadden ze toch nog een beetje een oogje op ons.

Naast het huis was er een grote groentetuin waaruit ma ons het hele jaar van gezonde voeding kon voorzien. De kelder stond vol met weckflessen en een jaarvoorraad met aardappels met een gek wit poeder erop om ze het hele jaar goed te kunnen houden.

Achter het huis stond een loods met daarin goederen die licht beschadigd waren en door een verzekering uit de verkoop waren gehaald. Pa zag daar wel handel in. De spullen die binnen kwamen varieerde van schrootjes, Engelse drop, Indonesische houtwerk tot beschadigde porseleinen kroonluchters. Deze kroonluchter werden door de hele familie uit elkaar geschroefd en van twee of drie werd er weer een mooie nieuwe gefabriceerd.

Tjonge jonge wat een drukte als ik dit zo eens op een rijtje zet!

Als ik bij mijn klanten kom zie ik vaak deze bedrijvigheid terug.

Geen tijd voor elkaar. Doe maar gewoon mee toch?

Daar zie ik het vaker misgaan als er iemand in de familie uit de toon valt.

Er is geen ruimte voor even de tijd nemen om echt te communiceren over wat er aan de hand is en daardoor kunnen er conflicten ontstaan in deze ondernemersgezinnen.

 Zeker als er sprake is van opvolging door een of meerdere kinderen. Soms willen die het anders doen dan hun ouders!

De jongere generatie wil bijvoorbeeld:

- Zich niet laten leven door de zaak

- Moderniseren

- Slimmer werken

- Ook eens op vakantie

 

De oudere generatie vindt het bijvoorbeeld belangrijk om:

- Relaties te bouwen

- De focus op kwaliteit te hebben

- Rustiger aan te doen met investeringen

- Goede klantgerichtheid


Dat kan tot conflicten leiden maar kan elkaar ook heel goed aanvullen.

Hoe is dat bij jullie?

Zitten jullie op een lijn met elkaar?

Hebben jullie ook generatie conflicten in het (familie) bedrijf?

Gaan jullie met zijn alle lekker aan tafel en gaan de gesprekken dan nog steeds over de zaak?

Mocht het zo zijn dat jullie je ook voortbewegen op vierkante wielen?!

Laten we dan eens gaan zitten en kijken hoe we het tij kunnen keren naar de toekomst toe.

Het kan anders!

Door jarenlange ervaring als Business coach en familiebedrijf consultant kan ik je laten zien hoe!

Vrijdag 13 maart is er de mogelijkheid om de training verbindend communiceren te volgen.

Je kan een hoop narigheid in de gesprekken die jullie voeren of nog niet gevoerd hebben voorkomen.

Ik wil graag leren hoe ik beter verbindend kan communiceren!

En als je denkt, kom ik wil die Helma wel eens spreken dat kan!

 

Warme groet, Helma

 

 

Stuur mij de checklist

Checklist voor een goede overdracht van het familiebedrijf

Checklist aanvragen
Checklist
Icoon contact 06 - 30 37 55 15

Guldenstraat 20
6532 RL Nijmegen
helma@helmadelorijn.nl