Icon werkwijze

Van herrie in het hotel naar Herrie in het familiebedrijf

De telefoon gaat! “Hallo met Herman den Blijker. Ik zit met de Heer Reimers in de auto en we lopen vast binnen een familiebedrijf waarmee we werken in “Herrie in het Hotel”. Zou je met ons mee willen kijken? Ik ben bang dat we er niet uitkomen met de familie en jij bent daarin gespecialiseerd toch?!”

"Herrie in de Druiventros" blijkt Herrie in het familiebedrijf

Meneer Den Blijker vervolgt: “We zijn bezig met een nieuw seizoen van “Herrie in het Hotel”. Dat doen we door een familie met Hotel-restaurant De Druiventros te begeleiden en te voorzien van tips om de zaak weer vlot te trekken. In onze beleving horen ze ons niet en worden onze tips en adviezen ter zijde gelegd. Ze komen telkens met tegenvoorstellen en veranderen onze voorstellen! Ze luisteren niet naar ons!”

Helma HELP ons!

Ik heb geen idee waar het precies om gaat, maar de situatie komt me niet geheel onbekend voor. Familiebedrijven zijn mooie levenswerken waar vaak een aangename werksfeer hangt en waar personeel zich thuis voelt. De tegenhanger is dat, vooral bij een overdracht, de familie eigenwijs is: “zo doen we dat altijd hier. Het is hoe het bedrijf groot is geworden en dat willen we graag zo houden”. Ik heb geen idee van de details waar Den Blijker en Reimer tegenaan lopen, maar ik weet dat ik vanuit mijn ervaring de hulp kan bieden die ze nodig hebben. Herman vervolgt: “We hebben het gevoel dat achter de schermen van alles mis gaat met de familie. Ze zeggen wel dat het goed gaat, maar als we er zijn speelt er een heel ander verhaal.”

De klassieke fouten bij overdracht van een familiebedrijf

Na een ontmoeting met Den Blijker en Reimer kan ik niet anders dan vaststellen dat alle klassieke fouten tijdens de overdracht voorbij komen.
Hier zijn ze bij de opname voor het programma "Herrie in het Hotel" tegenaan gelopen:

De ouders hebben moeite met loslaten:

  • Wat moet ik doen als ik niet meer “de zaak” ben
  • Dit is mijn sociale omgeving, dit is mijn thuis
  • Ik heb het gebouwd en bedacht
  • Het zal altijd mijn zaak blijven
  • De jeugd werkt niet hard genoeg

De tweede generatie blijft leunen op de ouders:

  • Nemen nog niet zelf de volledige verantwoordelijkheid
  • Laten de ouders de besluiten nemen
  • Het is het geld van de ouders dat geïnvesteerd wordt
  • Als de ouders komen oppassen kunnen ze ook wel even het nodige regelen

Herrie in de Druiventros

Ben je benieuwd hoe deze overname gaat verlopen? Als bedrijfsoverdrachtcoach heb ik de eer gehad om Herman den Blijker en de Heer Reimer te ondersteunen om ‘Herrie in de Druiventros’ in goede banen te leiden. Vanaf woensdag 25 oktober kun je de ontwikkelingen op RTL 4 volgen. Ga jij kijken? 

Als familiebedrijf overdracht coach heb ik veel familiebedrijven en ondernemers succesvol begeleid. Heb jij vragen? Stel ze dan gerust. Bel me op nummer 06-30375515! Ik hoor graag van je, Helma

Afbeelding van het bericht 'Van herrie in het hotel naar Herrie in het familiebedrijf'

Andere interessante blog-artikelen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte

De telefoon gaat! “Hallo met Herman den Blijker. Ik zit met de Heer Reimers in de auto en we lopen vast binnen een familiebedrijf waarmee we werken in “Herrie in het Hotel”. Zou je met ons mee willen kijken? Ik ben bang dat we er niet uitkomen met de familie en jij bent daarin gespecialiseerd toch?!”

"Herrie in de Druiventros" blijkt Herrie in het familiebedrijf

Meneer Den Blijker vervolgt: “We zijn bezig met een nieuw seizoen van “Herrie in het Hotel”. Dat doen we door een familie met Hotel-restaurant De Druiventros te begeleiden en te voorzien van tips om de zaak weer vlot te trekken. In onze beleving horen ze ons niet en worden onze tips en adviezen ter zijde gelegd. Ze komen telkens met tegenvoorstellen en veranderen onze voorstellen! Ze luisteren niet naar ons!”

Helma HELP ons!

Ik heb geen idee waar het precies om gaat, maar de situatie komt me niet geheel onbekend voor. Familiebedrijven zijn mooie levenswerken waar vaak een aangename werksfeer hangt en waar personeel zich thuis voelt. De tegenhanger is dat, vooral bij een overdracht, de familie eigenwijs is: “zo doen we dat altijd hier. Het is hoe het bedrijf groot is geworden en dat willen we graag zo houden”. Ik heb geen idee van de details waar Den Blijker en Reimer tegenaan lopen, maar ik weet dat ik vanuit mijn ervaring de hulp kan bieden die ze nodig hebben. Herman vervolgt: “We hebben het gevoel dat achter de schermen van alles mis gaat met de familie. Ze zeggen wel dat het goed gaat, maar als we er zijn speelt er een heel ander verhaal.”

De klassieke fouten bij overdracht van een familiebedrijf

Na een ontmoeting met Den Blijker en Reimer kan ik niet anders dan vaststellen dat alle klassieke fouten tijdens de overdracht voorbij komen.
Hier zijn ze bij de opname voor het programma "Herrie in het Hotel" tegenaan gelopen:

De ouders hebben moeite met loslaten:

  • Wat moet ik doen als ik niet meer “de zaak” ben
  • Dit is mijn sociale omgeving, dit is mijn thuis
  • Ik heb het gebouwd en bedacht
  • Het zal altijd mijn zaak blijven
  • De jeugd werkt niet hard genoeg

De tweede generatie blijft leunen op de ouders:

  • Nemen nog niet zelf de volledige verantwoordelijkheid
  • Laten de ouders de besluiten nemen
  • Het is het geld van de ouders dat geïnvesteerd wordt
  • Als de ouders komen oppassen kunnen ze ook wel even het nodige regelen

Herrie in de Druiventros

Ben je benieuwd hoe deze overname gaat verlopen? Als bedrijfsoverdrachtcoach heb ik de eer gehad om Herman den Blijker en de Heer Reimer te ondersteunen om ‘Herrie in de Druiventros’ in goede banen te leiden. Vanaf woensdag 25 oktober kun je de ontwikkelingen op RTL 4 volgen. Ga jij kijken? 

Als familiebedrijf overdracht coach heb ik veel familiebedrijven en ondernemers succesvol begeleid. Heb jij vragen? Stel ze dan gerust. Bel me op nummer 06-30375515! Ik hoor graag van je, Helma

Stuur mij de checklist

Checklist voor een goede overdracht van het familiebedrijf

Checklist
Icoon contact 024 - 356 78 25

Guldenstraat 20
6532 RL Nijmegen
helma@helmadelorijn.nl