Ik laat me niet meer aan- schreeuwen-zwijgen
We zitten aan de keukentafel, in het woonhuis dat bij het bedrijf gevestigd is. Daar beginnen de meeste van mijn gesprekken met de familieleden die samen in het familiebedrijf werkzaam zijn....
De telefoon gaat! “Hallo met Herman den Blijker. Ik zit met de Heer Reimers in de auto en we lopen vast binnen een familiebedrijf waarmee we werken in “Herrie in het Hotel”. Zou je met ons mee willen kijken? Ik ben bang dat we er niet uitkomen met de familie en jij bent daarin gespecialiseerd toch?!”
Meneer Den Blijker vervolgt: “We zijn bezig met een nieuw seizoen van “Herrie in het Hotel”. Dat doen we door een familie met Hotel-restaurant De Druiventros te begeleiden en te voorzien van tips om de zaak weer vlot te trekken. In onze beleving horen ze ons niet en worden onze tips en adviezen ter zijde gelegd. Ze komen telkens met tegenvoorstellen en veranderen onze voorstellen! Ze luisteren niet naar ons!”
Ik heb geen idee waar het precies om gaat, maar de situatie komt me niet geheel onbekend voor. Familiebedrijven zijn mooie levenswerken waar vaak een aangename werksfeer hangt en waar personeel zich thuis voelt. De tegenhanger is dat, vooral bij een overdracht, de familie eigenwijs is: “zo doen we dat altijd hier. Het is hoe het bedrijf groot is geworden en dat willen we graag zo houden”. Ik heb geen idee van de details waar Den Blijker en Reimer tegenaan lopen, maar ik weet dat ik vanuit mijn ervaring de hulp kan bieden die ze nodig hebben. Herman vervolgt: “We hebben het gevoel dat achter de schermen van alles mis gaat met de familie. Ze zeggen wel dat het goed gaat, maar als we er zijn speelt er een heel ander verhaal.”
Na een ontmoeting met Den Blijker en Reimer kan ik niet anders dan vaststellen dat alle klassieke fouten tijdens de overdracht voorbij komen.
Hier zijn ze bij de opname voor het programma "Herrie in het Hotel" tegenaan gelopen:
Ben je benieuwd hoe deze overname gaat verlopen? Als bedrijfsoverdrachtcoach heb ik de eer gehad om Herman den Blijker en de Heer Reimer te ondersteunen om ‘Herrie in de Druiventros’ in goede banen te leiden. Vanaf woensdag 25 oktober kun je de ontwikkelingen op RTL 4 volgen. Ga jij kijken?
Als familiebedrijf overdracht coach heb ik veel familiebedrijven en ondernemers succesvol begeleid. Heb jij vragen? Stel ze dan gerust. Bel me op nummer 06-30375515! Ik hoor graag van je, Helma
Andere interessante blog-artikelen
We zitten aan de keukentafel, in het woonhuis dat bij het bedrijf gevestigd is. Daar beginnen de meeste van mijn gesprekken met de familieleden die samen in het familiebedrijf werkzaam zijn....
Straks komt mijn dochter op bezoek! We hebben elkaar de afgelopen weken niet echt meer gezien. Net zoals zo velen nemen we de adviezen, die we krijgen over hoe we moeten omgaan met het coronavirus, s...
De telefoon gaat! “Hallo met Herman den Blijker. Ik zit met de Heer Reimers in de auto en we lopen vast binnen een familiebedrijf waarmee we werken in “Herrie in het Hotel”. Zou je met ons mee willen kijken? Ik ben bang dat we er niet uitkomen met de familie en jij bent daarin gespecialiseerd toch?!”
Meneer Den Blijker vervolgt: “We zijn bezig met een nieuw seizoen van “Herrie in het Hotel”. Dat doen we door een familie met Hotel-restaurant De Druiventros te begeleiden en te voorzien van tips om de zaak weer vlot te trekken. In onze beleving horen ze ons niet en worden onze tips en adviezen ter zijde gelegd. Ze komen telkens met tegenvoorstellen en veranderen onze voorstellen! Ze luisteren niet naar ons!”
Ik heb geen idee waar het precies om gaat, maar de situatie komt me niet geheel onbekend voor. Familiebedrijven zijn mooie levenswerken waar vaak een aangename werksfeer hangt en waar personeel zich thuis voelt. De tegenhanger is dat, vooral bij een overdracht, de familie eigenwijs is: “zo doen we dat altijd hier. Het is hoe het bedrijf groot is geworden en dat willen we graag zo houden”. Ik heb geen idee van de details waar Den Blijker en Reimer tegenaan lopen, maar ik weet dat ik vanuit mijn ervaring de hulp kan bieden die ze nodig hebben. Herman vervolgt: “We hebben het gevoel dat achter de schermen van alles mis gaat met de familie. Ze zeggen wel dat het goed gaat, maar als we er zijn speelt er een heel ander verhaal.”
Na een ontmoeting met Den Blijker en Reimer kan ik niet anders dan vaststellen dat alle klassieke fouten tijdens de overdracht voorbij komen.
Hier zijn ze bij de opname voor het programma "Herrie in het Hotel" tegenaan gelopen:
Ben je benieuwd hoe deze overname gaat verlopen? Als bedrijfsoverdrachtcoach heb ik de eer gehad om Herman den Blijker en de Heer Reimer te ondersteunen om ‘Herrie in de Druiventros’ in goede banen te leiden. Vanaf woensdag 25 oktober kun je de ontwikkelingen op RTL 4 volgen. Ga jij kijken?
Als familiebedrijf overdracht coach heb ik veel familiebedrijven en ondernemers succesvol begeleid. Heb jij vragen? Stel ze dan gerust. Bel me op nummer 06-30375515! Ik hoor graag van je, Helma
Checklist voor een goede overdracht van het familiebedrijf
Checklist aanvragen