Icon werkwijze

Neem je het familiebedrijf meteen over, of ga je eerst elders ervaring opdoen?

De schrik slaat mij om het hart als ik soms zie hoe bij mijn klanten de jeugd zijn entree doet. Al jaren hebben mijn klanten hard gewerkt en heeft het boerenverstand een solide fundering gelegd. Het bedrijf staat sterk in de markt en heeft naamsbekendheid. Betrouwbare, vaste klanten en leveranciers onderstrepen dit. Het familiebedrijf heeft een fantastisch netwerk waar het op terug kan vallen. En dan…. De vers afgestudeerde nieuwe generatie komt om de hoek kijken. Zonder enige ervaring willen ze de boel wel even overnemen. Maar is dit wel zo verstandig?

De bezem er door

Een diploma onderstreept dat je de theorie beheerst. Heel mooi, maar dat zegt in werkelijkheid niet veel. Een bedrijf overnemen en runnen doe je op een heel ander niveau wanneer je hebt moeten werken voor een netwerk dat een extra stapje voor je wil zetten. Of wanneer jij je keihard hebt ingezet om positieve mond tot mondreclame te realiseren. Je kent de toegevoegde waarde van loyale werknemers pas echt wanneer jij er één bent geweest. Wanneer je gewaardeerd werd door je werkgever. Te vaak zie ik dat een generatie die nooit bij een ander bedrijf gewerkt heeft afgaat op theorie en theorie alleen. Het begint vaak al bij zaken die in een eerste stadium niet aan de orde zouden moeten zijn.

Zo doen we dat…

Allereerst moeten ze er natuurlijk modern en fraai bij zitten. Een nieuwe auto is een must en uiteraard mag een mooi kantoor niet achter blijven. Daarnaast kan natuurlijk het hele bedrijf een opknapbeurt gebruiken. Geld moet rollen! Toch?! Bovendien zijn er een aantal medewerkers in het bedrijf al té lang aanwezig. Tijd dus om dossier op te bouwen en eens kijken hoe we daar vanaf komen. Dan resten er nog een aantal relaties die niet aan de verwachtingen van de kinderen voldoen: niet snel, modern of gehoorzaam genoeg! Weg ermee!! Nieuwe dienstverleners worden met bosjes ingehuurd en de oude verdwijnen. De nieuwe generatie heeft er immers voor gestudeerd en zij weten hoe een modern bedrijf eruit hoort te zien. 

De toegevoegde waarde van ervaring

Bij papa en mama heeft de nieuwe generatie altijd een streepje voor. Zelfs als ze onderaan de ladder beginnen wordt er naar ze gekeken met ogen die niets liever willen dan bevestiging dat hun telg ‘op een dag’ de zaak kan overnemen. Promoties worden sneller gegeven en tegelijkertijd ook verwacht. Juist om die reden is het opdoen van ervaring buiten de deur essentieel. Werken zoals elk ander en beloond worden op basis van je prestaties en resultaten. Het leren en begrijpen van hoe een bedrijf nu eigenlijk in elkaar zit: het ervaren hoe het is wanneer je moet werken om hogerop te komen. Wanneer de nieuwe generatie dit niet alleen begrijpt, maar ook zo ervaren heeft zal bedrijfsovername heel anders verlopen. Wat mij betreft een stuk positiever! 

Heb jij vragen? Stel ze dan gerust. Bel me op nummer 06 - 30 37 55 15. Ik hoor graag van je, Helma

Afbeelding van het bericht 'Neem je het familiebedrijf meteen over, of ga je eerst elders ervaring opdoen?'

Andere interessante blog-artikelen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte

De schrik slaat mij om het hart als ik soms zie hoe bij mijn klanten de jeugd zijn entree doet. Al jaren hebben mijn klanten hard gewerkt en heeft het boerenverstand een solide fundering gelegd. Het bedrijf staat sterk in de markt en heeft naamsbekendheid. Betrouwbare, vaste klanten en leveranciers onderstrepen dit. Het familiebedrijf heeft een fantastisch netwerk waar het op terug kan vallen. En dan…. De vers afgestudeerde nieuwe generatie komt om de hoek kijken. Zonder enige ervaring willen ze de boel wel even overnemen. Maar is dit wel zo verstandig?

De bezem er door

Een diploma onderstreept dat je de theorie beheerst. Heel mooi, maar dat zegt in werkelijkheid niet veel. Een bedrijf overnemen en runnen doe je op een heel ander niveau wanneer je hebt moeten werken voor een netwerk dat een extra stapje voor je wil zetten. Of wanneer jij je keihard hebt ingezet om positieve mond tot mondreclame te realiseren. Je kent de toegevoegde waarde van loyale werknemers pas echt wanneer jij er één bent geweest. Wanneer je gewaardeerd werd door je werkgever. Te vaak zie ik dat een generatie die nooit bij een ander bedrijf gewerkt heeft afgaat op theorie en theorie alleen. Het begint vaak al bij zaken die in een eerste stadium niet aan de orde zouden moeten zijn.

Zo doen we dat…

Allereerst moeten ze er natuurlijk modern en fraai bij zitten. Een nieuwe auto is een must en uiteraard mag een mooi kantoor niet achter blijven. Daarnaast kan natuurlijk het hele bedrijf een opknapbeurt gebruiken. Geld moet rollen! Toch?! Bovendien zijn er een aantal medewerkers in het bedrijf al té lang aanwezig. Tijd dus om dossier op te bouwen en eens kijken hoe we daar vanaf komen. Dan resten er nog een aantal relaties die niet aan de verwachtingen van de kinderen voldoen: niet snel, modern of gehoorzaam genoeg! Weg ermee!! Nieuwe dienstverleners worden met bosjes ingehuurd en de oude verdwijnen. De nieuwe generatie heeft er immers voor gestudeerd en zij weten hoe een modern bedrijf eruit hoort te zien. 

De toegevoegde waarde van ervaring

Bij papa en mama heeft de nieuwe generatie altijd een streepje voor. Zelfs als ze onderaan de ladder beginnen wordt er naar ze gekeken met ogen die niets liever willen dan bevestiging dat hun telg ‘op een dag’ de zaak kan overnemen. Promoties worden sneller gegeven en tegelijkertijd ook verwacht. Juist om die reden is het opdoen van ervaring buiten de deur essentieel. Werken zoals elk ander en beloond worden op basis van je prestaties en resultaten. Het leren en begrijpen van hoe een bedrijf nu eigenlijk in elkaar zit: het ervaren hoe het is wanneer je moet werken om hogerop te komen. Wanneer de nieuwe generatie dit niet alleen begrijpt, maar ook zo ervaren heeft zal bedrijfsovername heel anders verlopen. Wat mij betreft een stuk positiever! 

Heb jij vragen? Stel ze dan gerust. Bel me op nummer 06 - 30 37 55 15. Ik hoor graag van je, Helma

Stuur mij de checklist

Checklist voor een goede overdracht van het familiebedrijf

Checklist aanvragen
Checklist
Icoon contact 06 - 30 37 55 15

Guldenstraat 20
6532 RL Nijmegen
helma@helmadelorijn.nl