Icon werkwijze

Wat denk je dat een chaotische planning kost?

Op de gang met Marijke en Jan

Daar zitten we dan. Eindelijk op een rustige plek om te overleggen. Op de gang.
Een uur geleden had ik een afspraak met Jan en Marijke. Ze waren druk en liepen uit met van alles en nog wat. Maar nu hadden ze tijd om rustig te gaan zitten.
Ze kozen een plek in de hal om eens rustig te praten. Over wat er zoal beter kon in de bedrijfsvoering en vooral met de overdracht van het familiebedrijf.

De drukte en chaos nekt Marijke. Ze is moe en kan zich niet goed concentreren. Overleg binnen de familie loopt moeizaam en ze krijgt maar geen overzicht.
De telefoon van Jan gaat over: “Die moet ik even nemen”, zegt hij. En 5 minuten later vraagt hij: “Waar hebben jullie het over gehad?” We praten hem kort even bij.
Inmiddels zijn we 20 minuten verder en in feite hebben we daadwerkelijk nog maar weinig besproken.

Er komt een leverancier langs om even een praatje te maken, want de dame in kwestie ziet ons zitten en denkt ‘kom, laat ik eens even een update geven’.
Nu is er al een half uur verstreken en hebben we haast, want het volgende overleg had eigenlijk al moeten beginnen en daar zit een team van 15 mensen te wachten.

Pffff, mijn ergernis begint inmiddels serieuze vormen aan te nemen. Ik stop het gesprek en vraag om een volgende meeting. Maar dan een die wel goed gepland is.

Er rest mij maar een vraag: “Waarom deze chaotische planning en wat denken jullie dat dit kost, aan tijd en ergernis en geld?”
In totaal hebben er nu ongeveer 25 mensen minimaal één uur zitten wachten.
Wat doet dat men hun planning? Voelen deze mensen zich serieus genomen? Hoeveel kost de tijd die niet gebruikt is om te werken? En hoeveel kost deze ongeorganiseerde bedrijfsvoering in euro’s?

Rekensom

Jan en Marijke hebben geen idee. Ze doen dit altijd al zo en ze zijn een familiebedrijf, dus het moet ook een beetje gezellig blijven…. Aha! 

“Zullen we gewoon voor de gezelligheid even uit de ‘losse pols’ gaan rekenen?” vraag ik.
Samen doen we de rekensom:

* laten we zeggen dat er ongeveer 25 mensen één uur niet hebben gewerkt

* het team bestaat uit 15 mensen met een gemiddeld inkomen van € 25, dus kosten totaal € 375

* er zijn 10 externe adviseurs met een gemiddeld inkomen van € 125, dus totaal € 1250.* 

We zitten nu qua kosten op € 1625 en ik vraag “Zijn jullie het daar mee eens?”

Dat zijn ze. Maar we zijn er nog niet.


Deze mensen hebben niet alleen één uur gewacht, maar ook een uur niet gewerkt.
We kunnen dat bedrag dus gemakkelijk nog eens verdubbelen, omdat er niets geproduceerd is, dus 2 x € 1625 is totaal € 3250.

“Maar er is nog meer!”, roep ik. “Dit is wat jullie als voorbeeld geven aan het personeel! Hoe vaak denken jullie dat het personeel op dezelfde manier als jullie zelf georganiseerd zijn? Met bijbehorende kostenposten?”

We kijken elkaar aan en besluiten om het voor vandaag hierbij te laten. De volgende keer gaan we hier zeker verder over praten.

Heb je vragen? Stel ze dan gerust.

Als familiebedrijf overdracht coach heb ik veel familiebedrijven en ondernemers succesvol begeleid. Bel me op nummer 06-30375515!

Ik hoor graag van je, Helma

Afbeelding van het bericht 'Wat denk je dat een chaotische planning kost?'

Andere interessante blog-artikelen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Op de gang met Marijke en Jan

Daar zitten we dan. Eindelijk op een rustige plek om te overleggen. Op de gang.
Een uur geleden had ik een afspraak met Jan en Marijke. Ze waren druk en liepen uit met van alles en nog wat. Maar nu hadden ze tijd om rustig te gaan zitten.
Ze kozen een plek in de hal om eens rustig te praten. Over wat er zoal beter kon in de bedrijfsvoering en vooral met de overdracht van het familiebedrijf.

De drukte en chaos nekt Marijke. Ze is moe en kan zich niet goed concentreren. Overleg binnen de familie loopt moeizaam en ze krijgt maar geen overzicht.
De telefoon van Jan gaat over: “Die moet ik even nemen”, zegt hij. En 5 minuten later vraagt hij: “Waar hebben jullie het over gehad?” We praten hem kort even bij.
Inmiddels zijn we 20 minuten verder en in feite hebben we daadwerkelijk nog maar weinig besproken.

Er komt een leverancier langs om even een praatje te maken, want de dame in kwestie ziet ons zitten en denkt ‘kom, laat ik eens even een update geven’.
Nu is er al een half uur verstreken en hebben we haast, want het volgende overleg had eigenlijk al moeten beginnen en daar zit een team van 15 mensen te wachten.

Pffff, mijn ergernis begint inmiddels serieuze vormen aan te nemen. Ik stop het gesprek en vraag om een volgende meeting. Maar dan een die wel goed gepland is.

Er rest mij maar een vraag: “Waarom deze chaotische planning en wat denken jullie dat dit kost, aan tijd en ergernis en geld?”
In totaal hebben er nu ongeveer 25 mensen minimaal één uur zitten wachten.
Wat doet dat men hun planning? Voelen deze mensen zich serieus genomen? Hoeveel kost de tijd die niet gebruikt is om te werken? En hoeveel kost deze ongeorganiseerde bedrijfsvoering in euro’s?

Rekensom

Jan en Marijke hebben geen idee. Ze doen dit altijd al zo en ze zijn een familiebedrijf, dus het moet ook een beetje gezellig blijven…. Aha! 

“Zullen we gewoon voor de gezelligheid even uit de ‘losse pols’ gaan rekenen?” vraag ik.
Samen doen we de rekensom:

* laten we zeggen dat er ongeveer 25 mensen één uur niet hebben gewerkt

* het team bestaat uit 15 mensen met een gemiddeld inkomen van € 25, dus kosten totaal € 375

* er zijn 10 externe adviseurs met een gemiddeld inkomen van € 125, dus totaal € 1250.* 

We zitten nu qua kosten op € 1625 en ik vraag “Zijn jullie het daar mee eens?”

Dat zijn ze. Maar we zijn er nog niet.


Deze mensen hebben niet alleen één uur gewacht, maar ook een uur niet gewerkt.
We kunnen dat bedrag dus gemakkelijk nog eens verdubbelen, omdat er niets geproduceerd is, dus 2 x € 1625 is totaal € 3250.

“Maar er is nog meer!”, roep ik. “Dit is wat jullie als voorbeeld geven aan het personeel! Hoe vaak denken jullie dat het personeel op dezelfde manier als jullie zelf georganiseerd zijn? Met bijbehorende kostenposten?”

We kijken elkaar aan en besluiten om het voor vandaag hierbij te laten. De volgende keer gaan we hier zeker verder over praten.

Heb je vragen? Stel ze dan gerust.

Als familiebedrijf overdracht coach heb ik veel familiebedrijven en ondernemers succesvol begeleid. Bel me op nummer 06-30375515!

Ik hoor graag van je, Helma

Stuur mij de checklist

Checklist voor een goede overdracht van het familiebedrijf

Checklist aanvragen
Checklist
Icoon contact 06 - 30 37 55 15

Guldenstraat 20
6532 RL Nijmegen
helma@helmadelorijn.nl