Icon werkwijze

2de generatie “het gouden ei” of “gaan we op eieren lopen”?

Dacht in het kader van Pasen maar eens wat “eitjes stuk te slaan” en deze in het kader van de familiebedrijven te plaatsen. Pasen wordt met regelmaat als gelegenheid aangegrepen om als familie op een speelse manier samen te zijn.

"Waar liggen de Eieren verstopt? Wauw weer een gevonden, een feestje! Hebben we ze allemaal gevonden?"

Bij de overdracht naar de volgende generatie krijgen we ook de gelegenheid om de “gouden eieren” en de “rotte eieren” uit het bedrijf en het familiesysteem onder de loep te nemen. Mooie kansen om te omarmen of minder mooie gebeurtenissen juist achter je/jullie te laten.

Er zijn tientallen spreekwoorden die over eieren gaan! O zo vaak blijken deze oude spreekwoorden bronnen van wijsheid, gebruiken, en andere sterke stellingen te bevatten. We gaan er eens een paar bekijken. Welke zijn bij jullie van toepassing?


Vraag jezelf eens af:

Waar herken jij jezelf in of is het helemaal niet van toepassing op jouw situatie?

Welke zie je terug bij familieleden of in het familiebedrijf?


De volgende onderwerpen heb ik hieronder ondersteund met een spreekwoord:

1.    Het is goed zoals het is, zouden we iets moeten/willen veranderen?

2.    Waar zouden we ondersteuning bij kunnen gebruiken?

3.    De samenstelling veranderd! Hoe maken we een roerei?

4.    Hoe zouden we het ook kunnen doen?

5.    Kunnen we met dit plan aan de slag?

 

1.    Het is goed zoals het is, zouden we iets moeten/willen veranderen?

 

•    Alles is koek en ei. = Alles is in orde.

Nu staan jullie voor een nieuwe uitdaging en veranderen de rollen. Behalve familie zijn jullie nu ook collega’s. Thuis is iedereen even lief en belangrijk. Is dat ook zo in de zaak?  

•    Uit hetzelfde ei gekropen. = Precies op elkaar lijken.

We komen uit hetzelfde nest DUS WE BEGRIJPEN ELKAAR. Is dat zo?  

•    Met een ei zitten. = Niet weten waar te beginnen.

Als we nu gewoon blijven doordoen op de oude voet dan komt het wel goed. Het bedrijf gaat door naar nieuwe mensen met eigen wensen.  

•    Hij komt met zout als het ei op is. = Hij komt te laat met zijn hulp.

Hoe mooi zou het zijn om niet “als een kip zonder kop” aan de slag te gaan met het bedrijf opnieuw vorm te geven. Sta stil bij dit gegeven en bouw aan een mooie toekomst waarin iedereen een plek heeft. Oude en nieuwe generatie in hun kracht. Elkaar ondersteunend samen bouwen aan een mooie toekomst.

 

 

2.    Waar zouden we ondersteuning bij kunnen gebruiken?

 

•    Hij slaat ernaar, als een blinde naar een ei. = Zo maar een slag slaan.

In het wilde weg beginnen of doorgaan brengt je op plekken die je niet wilt. Als je niet uitspreekt hoe je het graag zou willen krijg je alles. Ook dat waar je geen zin in hebt.  

•    Kwaad ei, kwaad kuiken. = Kinderen nemen (slecht) gedrag van hun ouders over.

Tja, het is helaas niet anders. Het is nadoen in de opvoeding totdat er eens echt kritisch naar gekeken wordt. Dan is er opnieuw de keuze, willen we dit meenemen of niet?  

•    Hij kan zijn ei niet kwijt. = Iets niet onder woorden kunnen brengen.

Vraag een vis hoe het water smaakt en deze kan geen antwoord geven. Als je ergens helemaal in ondergedompeld zit (je familie, het bedrijf) dan is het heel lastig om helder waar te nemen. En kan je waarschijnlijk een mogelijke hulpvraag niet stellen.  

•    Op eieren lopen. = Kwetsbaar. Voorzichtig zijn.

Dat is wat we soms doen als we bang zijn om veel te verliezen. Echter om verder te komen is het handig om een modus te vinden waarin je echt open kan en mag zijn. Soms is dat onderling lastig. Schroom niet om daarin hulp te vragen.

 

3.    De samenstelling veranderd! Hoe maken we een roerei?

 

•    Hij is uit een ander ei gebroed. = Hij is anders.

De volgende generatie heeft vaak eigen ideeën die ze graag verwezenlijkt zien binnen het bestaande familiebedrijf. Is daar ruimte en support voor?  

•    Een zwarte kip legt ook eieren. = Iemand die minder goed bekend staat, bezit ook goede eigenschappen.

Soms komt een van de opvolgers uit een hele andere werkomgeving. Hoe mooi kan het zijn om wat andere invloeden toe te staan. Nieuwe perspectieven kunnen zeer verrijkend zijn.  

•    Wie een omelet wil bakken zal een ei moeten breken. = Wie wat wil bereiken moet soms een offer brengen.

Wat zijn jullie bereid om los te laten of anders te doen nu de samenstelling gaat veranderen?

Veranderen voelt soms aan als voor het eerst leren kakelen. (Chinees spreken)  

•    Hij is pas uit het ei gekropen. = Hij is nog jong en onervaren.

In mijn meest mooie scenario van een overdracht zijn de ouders bereid en capabel om hun kinderen te ondersteunen bij het realiseren van hun plannen. Alle wijsheid en kunde over te dragen daar waar nodig. En evt. een mooie rol in de toekomst in te nemen.  

•    Het ei wil wijzer zijn dan de kip/hen. = De kinderen willen het beter weten dan hun ouders.

De opvolgers/kinderen hebben vaak hun eigen ideeën over hoe het verder zou moeten en dat is heel gezond. De manier van werken van hun ouders was die van hun ouders. Een goede opleiding, mooie dromen enz. zijn vaak de drijvende kracht om eigen ideeën te willen vormgeven. Er bestaat echter geen goed of slecht, de manier van aanpak is slechts anders. Wissel uit en luister naar elkaar.

 

4.    Hoe zouden we het ook kunnen doen?

 

•    Ergens kuiken of ei van willen hebben. = De waarheid willen weten.

Ga op onderzoek uit. Stel vragen aan betrokkenen. Klanten, personeel, familie. Lees de geschiedenis, de ontwikkelingen. Weet wie je doelgroep is. Onderzoek!  

•    Het is heel wat eten aan dat ei. = Het is een hele klus.

Neem vooral de tijd om te onderzoeken, het gaat hier wel om de toekomst en de voortzetting van het familiebedrijf. Voordat er een nieuwe vorm van het bedrijf is ben je zomaar 1,5 tot 3 jaar verder. NEEM DE TIJD!  

•    Een wijze hen legt weleens een ei in de brandnetels. = Ook de bekwaamste kunnen zich weleens vergissen (een fout maken).

Wees flexibel en beweeg mee in de onderzoekende fase. Er ligt nog niets vast.  

•    Daar is het laatste ei nog niet over gelegd. = Dit is nog lang niet het laatste probleem.

Dat is het mooie van de tijd nemen. Hoe meer je ontdekt hoe meer vragen zich zullen aandienen. Steeds weer een mogelijkheid om nieuwe keuzes te maken en de zaken te bewaren die goed zijn.

   

5.    Kunnen we met dit plan aan de slag?

 

•    Die kakelen wil moet ook eieren leggen. = Niet alleen beloven, ook doen!

Als er richting is gekozen dan is het ook zaak om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. WAT GA JIJ DOEN?!  

•    Tik de eitjes op de kop, dan wordt het nooit een flop. = Daadkrachtig zijn.

WAT GA JIJ DOEN?!  

•    Het zijn wel mooie woorden, maar de eenden leggen de eieren. = Zeggen is nog geen doen.

WAT GA JIJ DOEN?!  

•    Ik ga er een ei op leggen. = Ik zal er mee aan de slag gaan.

WAT GA JIJ DOEN?!  

 

TIJD VOOR ACTIE!

Sta je we voor open? Wat is dan je vervolgstap? WAT GA JIJ DOEN? Durf jij dit aan?  

Ik denk graag met je mee, maak gebruik van de gratis strategiesessie, stuur me een mailtje of bel me 06 303 755 15. Kijken we samen naar jouw situatie en wat ik daar eventueel voor jou/jullie in zou kunnen betekenen.

 

Afbeelding van het bericht '2de generatie “het gouden ei” of “gaan we op eieren lopen”?'

Andere interessante blog-artikelen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Dacht in het kader van Pasen maar eens wat “eitjes stuk te slaan” en deze in het kader van de familiebedrijven te plaatsen. Pasen wordt met regelmaat als gelegenheid aangegrepen om als familie op een speelse manier samen te zijn.

"Waar liggen de Eieren verstopt? Wauw weer een gevonden, een feestje! Hebben we ze allemaal gevonden?"

Bij de overdracht naar de volgende generatie krijgen we ook de gelegenheid om de “gouden eieren” en de “rotte eieren” uit het bedrijf en het familiesysteem onder de loep te nemen. Mooie kansen om te omarmen of minder mooie gebeurtenissen juist achter je/jullie te laten.

Er zijn tientallen spreekwoorden die over eieren gaan! O zo vaak blijken deze oude spreekwoorden bronnen van wijsheid, gebruiken, en andere sterke stellingen te bevatten. We gaan er eens een paar bekijken. Welke zijn bij jullie van toepassing?


Vraag jezelf eens af:

Waar herken jij jezelf in of is het helemaal niet van toepassing op jouw situatie?

Welke zie je terug bij familieleden of in het familiebedrijf?


De volgende onderwerpen heb ik hieronder ondersteund met een spreekwoord:

1.    Het is goed zoals het is, zouden we iets moeten/willen veranderen?

2.    Waar zouden we ondersteuning bij kunnen gebruiken?

3.    De samenstelling veranderd! Hoe maken we een roerei?

4.    Hoe zouden we het ook kunnen doen?

5.    Kunnen we met dit plan aan de slag?

 

1.    Het is goed zoals het is, zouden we iets moeten/willen veranderen?

 

•    Alles is koek en ei. = Alles is in orde.

Nu staan jullie voor een nieuwe uitdaging en veranderen de rollen. Behalve familie zijn jullie nu ook collega’s. Thuis is iedereen even lief en belangrijk. Is dat ook zo in de zaak?  

•    Uit hetzelfde ei gekropen. = Precies op elkaar lijken.

We komen uit hetzelfde nest DUS WE BEGRIJPEN ELKAAR. Is dat zo?  

•    Met een ei zitten. = Niet weten waar te beginnen.

Als we nu gewoon blijven doordoen op de oude voet dan komt het wel goed. Het bedrijf gaat door naar nieuwe mensen met eigen wensen.  

•    Hij komt met zout als het ei op is. = Hij komt te laat met zijn hulp.

Hoe mooi zou het zijn om niet “als een kip zonder kop” aan de slag te gaan met het bedrijf opnieuw vorm te geven. Sta stil bij dit gegeven en bouw aan een mooie toekomst waarin iedereen een plek heeft. Oude en nieuwe generatie in hun kracht. Elkaar ondersteunend samen bouwen aan een mooie toekomst.

 

 

2.    Waar zouden we ondersteuning bij kunnen gebruiken?

 

•    Hij slaat ernaar, als een blinde naar een ei. = Zo maar een slag slaan.

In het wilde weg beginnen of doorgaan brengt je op plekken die je niet wilt. Als je niet uitspreekt hoe je het graag zou willen krijg je alles. Ook dat waar je geen zin in hebt.  

•    Kwaad ei, kwaad kuiken. = Kinderen nemen (slecht) gedrag van hun ouders over.

Tja, het is helaas niet anders. Het is nadoen in de opvoeding totdat er eens echt kritisch naar gekeken wordt. Dan is er opnieuw de keuze, willen we dit meenemen of niet?  

•    Hij kan zijn ei niet kwijt. = Iets niet onder woorden kunnen brengen.

Vraag een vis hoe het water smaakt en deze kan geen antwoord geven. Als je ergens helemaal in ondergedompeld zit (je familie, het bedrijf) dan is het heel lastig om helder waar te nemen. En kan je waarschijnlijk een mogelijke hulpvraag niet stellen.  

•    Op eieren lopen. = Kwetsbaar. Voorzichtig zijn.

Dat is wat we soms doen als we bang zijn om veel te verliezen. Echter om verder te komen is het handig om een modus te vinden waarin je echt open kan en mag zijn. Soms is dat onderling lastig. Schroom niet om daarin hulp te vragen.

 

3.    De samenstelling veranderd! Hoe maken we een roerei?

 

•    Hij is uit een ander ei gebroed. = Hij is anders.

De volgende generatie heeft vaak eigen ideeën die ze graag verwezenlijkt zien binnen het bestaande familiebedrijf. Is daar ruimte en support voor?  

•    Een zwarte kip legt ook eieren. = Iemand die minder goed bekend staat, bezit ook goede eigenschappen.

Soms komt een van de opvolgers uit een hele andere werkomgeving. Hoe mooi kan het zijn om wat andere invloeden toe te staan. Nieuwe perspectieven kunnen zeer verrijkend zijn.  

•    Wie een omelet wil bakken zal een ei moeten breken. = Wie wat wil bereiken moet soms een offer brengen.

Wat zijn jullie bereid om los te laten of anders te doen nu de samenstelling gaat veranderen?

Veranderen voelt soms aan als voor het eerst leren kakelen. (Chinees spreken)  

•    Hij is pas uit het ei gekropen. = Hij is nog jong en onervaren.

In mijn meest mooie scenario van een overdracht zijn de ouders bereid en capabel om hun kinderen te ondersteunen bij het realiseren van hun plannen. Alle wijsheid en kunde over te dragen daar waar nodig. En evt. een mooie rol in de toekomst in te nemen.  

•    Het ei wil wijzer zijn dan de kip/hen. = De kinderen willen het beter weten dan hun ouders.

De opvolgers/kinderen hebben vaak hun eigen ideeën over hoe het verder zou moeten en dat is heel gezond. De manier van werken van hun ouders was die van hun ouders. Een goede opleiding, mooie dromen enz. zijn vaak de drijvende kracht om eigen ideeën te willen vormgeven. Er bestaat echter geen goed of slecht, de manier van aanpak is slechts anders. Wissel uit en luister naar elkaar.

 

4.    Hoe zouden we het ook kunnen doen?

 

•    Ergens kuiken of ei van willen hebben. = De waarheid willen weten.

Ga op onderzoek uit. Stel vragen aan betrokkenen. Klanten, personeel, familie. Lees de geschiedenis, de ontwikkelingen. Weet wie je doelgroep is. Onderzoek!  

•    Het is heel wat eten aan dat ei. = Het is een hele klus.

Neem vooral de tijd om te onderzoeken, het gaat hier wel om de toekomst en de voortzetting van het familiebedrijf. Voordat er een nieuwe vorm van het bedrijf is ben je zomaar 1,5 tot 3 jaar verder. NEEM DE TIJD!  

•    Een wijze hen legt weleens een ei in de brandnetels. = Ook de bekwaamste kunnen zich weleens vergissen (een fout maken).

Wees flexibel en beweeg mee in de onderzoekende fase. Er ligt nog niets vast.  

•    Daar is het laatste ei nog niet over gelegd. = Dit is nog lang niet het laatste probleem.

Dat is het mooie van de tijd nemen. Hoe meer je ontdekt hoe meer vragen zich zullen aandienen. Steeds weer een mogelijkheid om nieuwe keuzes te maken en de zaken te bewaren die goed zijn.

   

5.    Kunnen we met dit plan aan de slag?

 

•    Die kakelen wil moet ook eieren leggen. = Niet alleen beloven, ook doen!

Als er richting is gekozen dan is het ook zaak om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. WAT GA JIJ DOEN?!  

•    Tik de eitjes op de kop, dan wordt het nooit een flop. = Daadkrachtig zijn.

WAT GA JIJ DOEN?!  

•    Het zijn wel mooie woorden, maar de eenden leggen de eieren. = Zeggen is nog geen doen.

WAT GA JIJ DOEN?!  

•    Ik ga er een ei op leggen. = Ik zal er mee aan de slag gaan.

WAT GA JIJ DOEN?!  

 

TIJD VOOR ACTIE!

Sta je we voor open? Wat is dan je vervolgstap? WAT GA JIJ DOEN? Durf jij dit aan?  

Ik denk graag met je mee, maak gebruik van de gratis strategiesessie, stuur me een mailtje of bel me 06 303 755 15. Kijken we samen naar jouw situatie en wat ik daar eventueel voor jou/jullie in zou kunnen betekenen.

 

Stuur mij de checklist

Checklist voor een goede overdracht van het familiebedrijf

Checklist aanvragen
Checklist
Icoon contact 06 - 30 37 55 15

Guldenstraat 20
6532 RL Nijmegen
helma@helmadelorijn.nl