We nemen alle tijd om dingen te corrigeren, omdat we niet voldoende communiceren.
Hoe vaak gebeurt het niet in een bedrijf dat je ongelooflijk veel tijd kwijt bent met het herstellen van fouten. Je eigen fouten, maar vaak ook de fouten van anderen. Raar toch dat dat gebeurt. Maar ik zie het dagelijks in mijn praktijk. En het corrigeren van fouten levert tijdverlies op, maar vooral ook frustratie en onderlinge irritatie.
Waar gaat het vaak mis?
Er wordt bijvoorbeeld aangenomen dat de een het wel zal regelen ,terwijl de ander denk dat de ander het zou oppakken.
Of de taken overlappen elkaar en er wordt dubbel werk verricht.
Het kan ook voorkomen dat er geen overlegstructuren zijn en dat er van alles tussen de bedrijven door geregeld wordt.
De waan van de dag bepaalt wat er gebeurt vandaag en morgen zien we weer verder.
En toch hoor ik heel vaak:
Het gaat toch goed zo!
Inderdaad het gaat hartstikke goed met het bedrijf. Alles wat er voorbijkomt wordt aangepakt en keurig afgehandeld. De klanten zijn tevreden en de omzet is prima. Echter onderling ontstaat er steeds meer irritatie en de werksfeer is niet echt ontspannen te noemen. Er wordt veel op elkaar gewacht en gehoopt dat het goed zal komen.
We gaan er eens voor zitten om het een en ander inzichtelijker te maken.
Om te beginnen gaan we eens kijken of het voor iedere betrokkenen helder is wat er van hem/haar verwacht wordt. En daar blijkt al een en ander spaak te lopen. Wat men van elkaar verwacht is nooit als dusdanig uitgesproken of uitgewerkt. Het is zo gegroeid maar nu het bedrijf is doorgegroeid is het lastig vol te houden. Hoe kan je in vredesnaam voldoen aan verwachtingen die nog niet zijn uitgesproken.
Het is tijd om een overlegstructuur te creëren waardoor de “ruis” binnen het bedrijf minder gaat worden en iedereen zich weer in zijn/haar kracht voelt staan.
Om te beginnen gaan we het daar eerst maar eens over hebben.
- Welke doelen willen we bereiken?
- Wie is verantwoordelijk voor het bereiken van die doelen?
- Wie heb je nodig om die doelen te bereiken?
- Hoe kunnen we het best met elkaar communiceren
- Hoe vaak overleggen we en wie moet daar dan bij betrokken worden?
- Hoe zien de verwachtingen eruit naar iedereen (taakomschrijving)?
- Doet iedereen waar hij goed is?
Binnen een maand creëer je een situatie waarin meer duidelijkheid is. De klanten blijven tevreden. Omdat je afspraken helder zijn, heb je minder irritaties. Het opzetten van een overlegstructuur geeft antwoord op de vraag: Waarom zou je het in een keer goed doen.
Omdat je dan hetzelfde werk kan doen in minder tijd, dus tijd over houdt voor nieuwe dingen in je bedrijf.
Als familiebedrijf overdracht coach heb ik veel familiebedrijven en ondernemers succesvol begeleid. Wil jij jouw bedrijf ook op een prettige manier overdragen? Boek een strategiesessie met mij of bel me met al je vragen. Telefoonnummer 06 - 30 37 55 15! Ik hoor graag van je, Helma